Home » Uncategorized » Coolblue is misschien wel de enige die het begrijpt

Coolblue is misschien wel de enige die het begrijpt

images

In de wereld van de winkels, de Retail wereld, wordt vaak door de winkelier en winkelketens de volgende positie ingenomen:
‘Ik ben oké – jij bent niet oké.’
Als je het oneerbiedig wilt zeggen, dan heet dat: ‘Verneuk de massa en grijp de kassa.’ De winkeliers (ketens) zien zichzelf als ‘oké’ en de klant als ‘niet oké’. De klant is lastig, zeurt, wil voor een dubbeltje op de eerste rang zitten en ook nog eens de laagste prijs hebben. Daarbij stelen ze vaak of ‘vergissen’ ze zich en als ze kunnen word je als winkelier door ze opgelicht.
‘Ja, ja’, verzucht de winkelier dan, ‘wij hebben het niet makkelijk’.

Ik ben natuurlijk een realist. Veel winkeliers en winkelketens hebben het niet makkelijk. De recessie treft hen hard. En er bestaan oneerlijke klanten. En ze zeuren misschien ook wel eens. Én bovenstaande geldt natuurlijk lang niet voor alle retailers. Uit eigen ervaring kan ik zeggen: wel voor veel, helaas.

Als retailer kun je invloed op je eigen toekomst hebben. Niet op alles natuurlijk. Je hebt geen / nauwelijks invloed op recessie of op oneerlijke klanten. Dus stop met het focussen daarop. Waar je als retailer wél invloed op hebt is op je eigen manier van kijken.
Coolblue doet dat.
Coolblue vindt: ‘Ik ben oké – jij bent oké’.
Zij zeggen over zichzelf:

Ontzettend Coolblue is gewoon verwonderen. Twee woorden die elkaar tegenspreken. Maar juist daarom zo ontzettend Coolblue zijn. We zijn eigenzinnig én enorm nuchter.
Verwonderen betekent verwachtingen overtreffen. Iets anders doen dan een ander. Innovatie, net dat stapje extra zetten. Een emotie oproepen, de klik maken. Met klanten, collega’s, relaties. Dat is niet alleen leuk, het geeft je ook smoel. Mensen praten over je, raden je aan. Aan vrienden, hun sociale netwerk, op internet, in de kroeg.
Het woordje gewoon zegt veel. Dat we verwonderen gewoon vinden (je bestelling op tijd binnen, dat is toch normaal?). Dat we verwonderen met gewone dingen (een sms’je als je bestelling is ingepakt). En dat we vooral gewoon blijven als we verwonderen (niet geforceerd, niet over-the-top).

Wat zij over zichzelf schrijven, is dat waar?
Ik zal u vertellen dat ik af en toe stiekem hoop dat één van mijn dingen kapot gaan. Mijn wasmachine, mijn speakers bij de tv, de tv zelf trouwens ook, of mijn magnetron. Niet alleen omdat ik dan voor mezelf ‘gerechtvaardigd’ ben de nieuwste versie te kopen met nieuwe spannende eigenschappen en verbeteringen. Dat zeker ook. Maar absoluut óók om te kunnen proeven van die heerlijke onderdompeling in klantvriendelijkheid en zorgvuldigheid van Coolblue. Ben ik eventjes koning. En wie wil niet kort Max-Lex zijn? Al was het maar omdat je dan getrouwd bent met Maxima.